Kelab Remaja Ukhuwah Kolej Tuanku Canselor

Bersama Memperkasa Mahasiswa

Archive for May, 2009

“Bermula dari diri kita..”

Posted by kruktc on May 7, 2009

Setelah beberapa lama pena maya ana tidak mencoret sesuatu, tika ini diri ni suka untuk berkongsi sedikit pengalaman sebagai guru sekolah menengah dalam beberapa bulan ini. Suatu yang menyedihkan, fenomena kejahiliyyahan yang melanda remaja Islam begitu merisaukan hati ini. Lantaran rasa tanggungjawab sebagai muslim, walaupun bukan sebagai guru agama, perkara yang saban hari ana persoalkan pada setiap murid muslim tika masuk ke kelas.
“ Kamu solat cukup x 5 waktu setiap hari?” soalku. “Tak,cikgu”, Jawab seorang murid muslim tanpa segan silu. “kamu?”, soal ana pada pelajar yang lain. “Confirm tidak”, jawabnya.. Ana ajukan lagi persoalan tersebut kepada pelajar-pelajar lain, akhirnya jawapannya adalah, “tidak, tidak, tidak dan tidak”. Mendengar jawapan “ cukup cikgu” adalah satu kegembiraan dan kesyukuran yang tidak terhingga bagi diri ini.
“ Kamu tau x solat ni wajib x?” , Solat apa yang kamu selalu tinggal? Soal ana. “saya solat maghrib je cikgu sebab sembahyang kat masjid”, Jawab seorang pelajar. “ saya selalu tinggal subuh sebab bangun lambat cikgu”, jawab pelajar lain. Saya dah lama x solat cikgu, saya muda lagi la cikgu, saya pun xtau bila saya nak bertaubat” Terang seorang pelajar lelaki. “ Cikgu!” Panggil seorang pelajar perempuan. “ Cikgu, kalau kita warna rambut solat x diterima kan cikgu? Saya baru tahu warnakan rambut tu haram cikgu. Jadi saya x solat la cikgu sebab apa guna solat kalau x diterima. Ramai budak perempuan sekolah ni yang warnakan rambut cikgu”, cerita seoarang pelajar perempuan sambil membuka sedikit belakang tudungnya menunjukkan rambutnya yang berwarna merah.
Budaya bertepuk tampar, berpegang sana sini dan couple antara pelajar lelaki dan perempuan bagai perkara biasa berlaku di depan mata. Setiap hari untuk mendepani anak bangsa dan seagama terasa bagai satu amanah yang amat-amat besar pada diri ini. Dalam 9 kelas yang ana ajar boleh dibilang dengan jari yang mengatakan mereka cukup solat 5 waktu setiap hari. Sehinggakan perkara asas dalam Islam seperti tidak boleh bercouple, tidak boleh warnakan rambut, tidak boleh berpegang sana sini antara bukan mahram bagai baru pertama kali didengari oleh mereka.
Namun bila semakin lama mendekati pelajar-pelajar ini, nyata menunjukkan mereka dahagakan bimbingan agama lantaran minat bereka untuk bertanya pelbagai soalan berkenaan hal-hal agama terutamanya mengenai hal hukum-hakam agama kepada ana. Berikutan itu ana sering menceritakan kisah-kisah teladan, kepentingan beramal cara hidup muslim dan sebagainya. Sehingga sampai suatu ketika mereka meminta-minta untuk ana menceritakan tentang hal agama dan memberi pengisian sesuatu kepada ana.
Sahabat-sahabat..Suatu perkara yang ana ingin tekankan di sini, adalah dalam suasana kebejatan akhlak dan sosial umat Islam pada masa kini kita perlu bertindak. Kita harus mendekati mereka dengan pelbagai kreativiti, ruang dan peluang yang kita ada. Jangan terus mengkum mereka dan kemudian menjauhi mereka. Sebenarnya ramai yang mahu bimbingan dari kita. Segalanya bergantung kepada kita untuk memulakannya.Wallahua’lam.

Ya ALLAH, beri kekuatan kepada diri kami untuk menegakkan Islam dalam diri dan di sekeliling kami. Ameen.

Advertisements

Posted in Uncategorized | Leave a Comment »