Kelab Remaja Ukhuwah Kolej Tuanku Canselor

Bersama Memperkasa Mahasiswa

Archive for September, 2008

Posted by kruktc on September 24, 2008

Advertisements

Posted in Uncategorized | 1 Comment »

happiness is the ultimate risk #1

Posted by kruktc on September 19, 2008

Hutang

Seorang anak disuruh oleh ibunya ke kedai untuk berhutang beras.

Anak : “Pakcik.. emak suruh saya hutang beras boleh?.”

Penjual : “Boleh.. mahu berapa kilo?”

Anak : “2 kilo pakcik”

Penjual : “Nah ambik ni.. balik tu jalan elok-elok tau..”

Anak : “Eh… pakcik.. wang bakinya mana? buat-buat lupa pula dia…”

Rumah besar

Sebuah keluarga akhirnya dapat pindah ke rumah yang
lebih besar. Beberapa hari kemudian salah seorang
anaknya bertemu dengan kawannya dari kampung lamanya.

“Bagaimana rumah baru engkau? Besar dan selesa?” tanya rakannya.

“Ya, mestilah… kami adik-beradik dan orang gaji pun ada bilik masing-masing… cuma
kasihan kat mak saya… dia tetap kena berkongsi bilik dengan
ayah.” jawab si anak

Rp 1000
Seorang calon mertua menginterview calon menantunya.

“Kalau engkau saya beri uang Rp 1000 rupiah barang apa yang akan engkau belikan yang paling bermanfaat? Tanya calon mertua.
Maklumlah ia khawatir jika anak gadisnya bakalan tidak makan jika sudah menikah nanti.

“Saya akan belikan barang yang paling banyak manfaatnya, bisa dimakan dan diminum tahan bertahun tahun dan bisa menghasilkan uang” Jawab calon menantu.

“Apa yang akan engkau belikan? Tanya balik calon mertua.

“Saya akan belikan sebutir kelapa. Sabutnya bisa digunakan untuk banyak hal, airnya bisa diminum. Isinya bisa dibuat kue kue untuk memasak dan lain sebagainya sedangkan tempurungnyapun bisa bermanfaat banyak” Balas calon menantu.

“Bagaimana pula ia bisa menghasilkan uang? Tanya calon mertua.

” Itulah yang akan saya katakan ini bahwa tempurung kelapa itulah yang paling besar manfaatnya, ianya akan saya gunakan untuk meminta sedekah bersama anakmu.

budak sekolah


Pada suatu hari,di dalam kelas Tahun 1 Mawar

Cikgu : Siapa tahu binatang apa suka makan ikan?

Murid : Kucing cikgu.

Cikgu : Bagus.Kucing ada berapa biji mata?

Murid : Dua,cikgu.

Cikgu : Kucing ada misai ke tak?

Murid : Ada cikgu.

Cikgu : Kucing ada berapa kaki?

Murid : Boleh saya tanya cikgu sesuatu tak?

Cikgu : Apa dia?

Murid : Cikgu tak pernah tengok kucing ke?

Cikgu : ??????

budak tadika

uatu pagi di sebuah TADIKA KEMAS yang terletak di Jalan San Peng;

Cikgu : Baik anak-anak murid…. pagi ni kita akan belajar mengenal bunyi haiwan. Fairuz, macam mana bunyi ayam berkokok?

Fairuz : Kok kokk kokkkkk!!!!!

Cikgu : Bagus Fairuz… Amy, buat bunyi kucing pula..

Amy : Meowwww

Cikgu : Amboi, manja kucing tu ya…. Udin, buaya bagaimana pula bunyinya?

Udin : Fewittt! Hai, Cik Adik! seorang saja…? Abang temankan ya…

Cikgu : Bunyi buaya apa tu???

Udin : Buaya darat cikgu!!

Posted in Dari Nuzrul | Leave a Comment »

ANTARA DUA TETAMU

Posted by kruktc on September 12, 2008

“Dua tetamu sedang berjalan di hadapan anda yang sedang menunggu di pintu rumah. Seorang yang lebih mulia berjalan di hadapan sementara yang seorang lagi berjalan di belakang. Siapa yang patut di alu-alukan dahulu? Tentu yang di hadapan. Bukan sahaja kerana kemuliaannya tetapi kerana dia berada di hadapan. Tentu kurang beradab jika mengalu-alukan tetamu yang di belakang tetapi indah tak indah dengan yang di hadapan…

Begitulah kita selalunya. Puasa baru bermula, sudah sibuk nak raya. Puasa baru sehari dua, lagu-lagu Selamat Hari Raya dah berkumandang. Kad ucapan Hari Raya dah bertimbun. Ada yang dah sibuk menbeli belah. Nampak sangat gopohnya kita nak raya dan seolah-olah berkata kepada Ramadhan yang mulia… cepat-cepatlah pergi!

Ghairah nak kan kuih sedap, ada ibu bapa yang sanggup minta anak berbuka puasa untuk merasa kuih masakannya. Ada yang berbuka lepas azan Zohor akibat lelah selepas mengacau do dol . Saf-saf sembahyang terawih kian susut. La ila tul Qadar dah dimeriahkan dengan pelita api, bukan pelita hati. Roh Ramadhan d ila yukan dengan semangat raya.

Orang-orang soleh dahulu s ayu apab ila Ramadhan berlalu. Hati mereka merintih, baga ima na dengan puasa yang telah dipersembahkan kepada Allah? Puasa sekadar lapar dahaga? Sedangkan hati, akal, nafsu masih bermaharajalela? Mereka mula bimbang, kerana sebaik Syawal menjelang, musuh ketat yang dirantai dibebaskan semula. Syaitan mula beroperasi semula. Kalau semasa Ramadhan, mela wan nafsupun tewas, apalagi b ila nafsu dan syaitan bekerjasama. Lalu mereka pun berdukacita.

Namun b ila takbir raya bergema, mereka menangis hiba. Syukur berpadu s ayu . Syukur, kerana Allah masih izinkan mereka menyambut hari kemenangan walaupun merasa gagal berpuasa dalam ertikata yang sebenarnya. Ya, mereka malu kepada Allah kerana mener ima kurnia yang tidak layak mereka ter ima . Mereka terasa bagaikan anak nakal yang diberi hadiah oleh ibu bapanya.

Itu orang-orang soleh. Kita baga ima na? Sudah tahu gagal berpuasapun tetapi beraya macam menang. Sebab itu b ila merayakan Hari Raya makin jelas ‘ kekalahan-kekalahan ‘ kita. Orang bersyukur dengan sembahyang, kita menyanyi. Pendedahan aurat, pergaulan bebas dan macam-macam kemungkaran berlaku atas nama Hari Raya. Nikmat Allah kita kufuri. Lalu Hari Raya, menjadi hari melahirkan ‘kekufuran’ (kederhakaan) . Hakikatnya, arus nafsu hanya diempang sepanjang Ramadhan, untuk dialir selaju-lajunya di Hari Raya.

Aduh! Kalau begini, selamatkah kita di Hari Raya? Ya, ‘hari’ raya dah tentu selamat tetapi ‘orang’ raya belum tentu selamat. Bukan saja selamat tak accident dalam perjalanan pergi dan balik ke kampung dunia tetapi selamatkah kita di kampung Akhirat? Justeru selamatnya kita di sana , ada kaitannya dengan cara kita berpuasa dan menyambut Hari Raya di sini. Di sanalah (Akhirat) hakikat Hari Raya yang sebenarnya.

Aieshah binti Mohamad Zubit
Pegawai Teknologi Maklumat
Unit C-Hets & Integrasi
Pusat Teknologi Maklumat

Posted in Uncategorized | Leave a Comment »

BERBUKA PUASA BERSAMA WARGA EMAS

Posted by kruktc on September 11, 2008

7 SEPTEMBER 2008 – Kelab Remaja Ukhuwah (KRU) telah mengadakan lawatan ke Rumah Sri Kenangan (RSK) di Larkin bertujuan untuk beramah mesra bersama warga emas serta berbuka puasa bersama-sama mereka. Di samping itu, kami telah memasak bubur lambok untuk dijamu oleh semua warga Rumah Sri Kenangan.

Seketika Sebelum Bertolak Ke Rumah Sri Kenangan…
Photobucket Image Hosting
Wakil Siswa Yang Menyertai Program Ini.
Photobucket Image Hosting
Wakil Siswi Yang Menyertai Program Ini…

Read the rest of this entry »

Posted in Program KRU | 5 Comments »

RENUNG DAN FIKIRKAN..

Posted by kruktc on September 8, 2008

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu
beliau bertanya (Teka Teki ) :

Imam Ghazali= ‘ Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?
Murid 1 = ‘ Orang tua ‘
Murid 2 = ‘ Guru ‘
Murid 3 = ‘ Teman ‘
Murid 4 = ‘ Kaum kerabat ‘
Imam Ghazali = ‘ Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat
dengan kita ialah MATI.
Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang
bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali = ‘ Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?
Murid 1 = ‘ Negeri Cina ‘
Murid 2 = ‘ Bulan ‘
Murid 3 = ‘ Matahari ‘
Murid 4 = ‘ Bintang-bintang ‘
Iman Ghazali = ‘ Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar
adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita
tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu
. Oleh sebab itu kita harus
menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan
perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama ‘ .

Iman Ghazali = ‘ Apa yang paling besar didunia ini ?
Murid 1 = ‘ Gunung ‘
Murid 2 = ‘ Matahari ‘
Murid 3 = ‘ Bumi ‘
Imam Ghazali = ‘ Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali
adalah HAWA NAFSU
(Surah Al A ‘ raf: 179). Maka kita harus hati-hati
dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka. ‘

IMAM GHAZALI ‘ Apa yang paling berat didunia?
Murid 1 = ‘ Baja ‘
Murid 2 = ‘ Besi ‘
Murid 3 = ‘ Gajah ‘
Imam Ghazali = ‘ Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah
MEMEGANG AMANAH
(Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang,
gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka
menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan
sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga
banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah. ‘

Imam Ghazali = ‘ Apa yang paling ringan di dunia ini ?
Murid 1 = ‘ Kapas ‘
Murid 2 = ‘ Angin ‘
Murid 3 = ‘ Debu ‘
Murid 4 = ‘ Daun-daun ‘
Imam Ghazali = ‘ Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan
sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT
. Gara-gara pekerjaan
kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat ‘

Imam Ghazali = ‘ Apa yang paling tajam sekali di dunia ini?
Murid- Murid dengan serentak menjawab = ‘ Pedang ‘
Imam Ghazali = ‘ Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini
adalah LIDAH MANUSIA
. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya
menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri ‘

‘ sampaikanlah walau satu ayat ‘ ..

Posted in Dari Ukhti Farahdilah | Tagged: | Leave a Comment »